Journal Schweiz Arch Tierheilkd  
Verlag GST  
Heft Band 159, Heft 11,
November 2017
 
Thema Antibiotic Awareness Week 2017  
ISSN (print) 0036-7281  
ISSN (online) 1664-2848  
online seit 02 November 2017  
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Wissenschaft | Science

Atrial cardiomyopathy in an adult Labrador retriever dog

E. Bomassi1, J.F. Rousselot2, S. Libermann1, I. Raymond Letron3, S. Etchepareborde1, C. Misbach1
1Centre Hospitalier Vétérinaire des Cordeliers, Meaux, France, 2Clinique Vétérinaire des Camélias, Colombes, France, 3LabHPEC (Laboratoire d'HistoPathologie Expérimentale et Comparée), ENVT, Université de Toulouse, France and STROMALab, Université de Toulouse, CNRS ERL5311, EFS, ENVT, Inserm U1031, UPS, Toulouse, France

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Abstracts: English - Deutsch

English

Atrial cardiomyopathy in an adult Labrador retriever dog

A 7-year-old castrated male Labrador retriever was examined for a 10-day history of weakness and syncope. Physical examination revealed bradycardia and a grade III/VI left apical systolic heart murmur. Electrocardiography demonstrated bradycardia, absence of P waves and an atrio-ventricular nodal escape rhythm. Echocardiography revealed marked biatrial enlargement. Thoracic radiographs showed no evidence of pulmonary edema. Routine plasma biochemistry and electrolytes, basal serum cortisol, total thyroxin concentration, and complete blood count were within normal limits. Serum cardiac troponin I concentration was moderately increased. Serological examinations for antibodies against vector-borne diseases were negative. A pacemaker was implanted one month after the initial presentation due to worsening of the dog’s clinical condition despite medical treatment. The dog remained asymptomatic for 18 months but was then re-presented with a gastric dilatation volvulus and subsequently euthanized. Necropsy and histology of the heart yielded a diagnosis of atrial cardiomyopathy.

Keywords: artificial pacing, bradyarrhythmia, canine, heart

Deutsch

Atriale Kardiomyopathy bei einem erwachsenen Labrador Retriever

Ein 7-jähriger, kastrierter Labrador wurde für Leistungsschwäche während 10 Tagen und Synkope vorgestellt. Die Auskultation ergab eine Bradykardie und ein Herzgeräusch (Grad III/VI) über dem linken Herzapex. Das EKG zeigte eine Bradykardie, keine P Wellen und einen junktionalen (AV) Ersatz-Rhythmus. Über eine Echokardiographie konnte eine signifikante, bi-atriale Kammer- Vergrösserung dargestellt werden, aber auf dem Thorax-Röntgenbild wurde kein Lungenödem festgestellt. Blutanalysen ergaben normale Werte sowohl für Blutchemie, Serumelektrolyte, basales Serumkortisol, totales Thyroxin und Differenzialblutbild. Das kardiale Serum-Troponin war mittelmässig erhöht. Die Antikörper- Serologie für Vektor-übertragene Krankheiten war negativ. Einen Monat nach der ersten Präsentation wurde ein Herzschrittmacher implantiert, da die klinischen Symptome schlimmer wurden, trotz medikamentöser Behandlung. Anschliessend blieb der Hund asymptomatisch, aber 18 Monate später wurde er erneut vorgestellt und wegen eines Magen Dilatation-Volvulus euthanasiert. Mittels Autopsie und histologischer Untersuchung wurde eine atriale Kardiomyopathie diagnostiziert.

Schlüsselwörter: Bradykardie, Herz, Herzschrittmacher, Hund

 
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