Journal Schweiz Arch Tierheilkd  
Verlag GST  
Heft Band 156, Heft 2,
Februar 2014
 
Thema Helminthen beim Pferd  
ISSN (print) 0036-7281  
ISSN (online) 1664-2848  
online seit 01 Februar 2014  
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Wissenschaft | Science

Use of nitinol self-expandable stents in 26 dogs with tracheal collapse

J. Beranek1, H. Jaresova2, U. Rytz3
1Rutland House Referrals, St Helens, United Kingdom, 2Klinika JAGGY, Brno, Czech Republic, 3Small Animal Clinic, Vetsuisse Faculty, University of Bern, Switzerland

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Abstracts: English - Deutsch - Français - Italiano

English

Use of nitinol self-expandable stents in 26 dogs with tracheal collapse

A study was designed to describe a novel approach to the treatment of tracheal collapse (TC) in dogs using self-expandable nitinol stents. Medical records were reviewed retrospectively for 26 client owned dogs in which nitinol stents were deployed. The entire length of trachea was supported independently of the extent of TC. Two overlapping stents were used instead of one in cases where one stent was not spanning the entire trachea adequately. The diameter of the cranial radiolucent portion of trachea, just behind the cricoid cartilage, was measured as a specific landmark to select the appropriate size of the stent. Two self-expandable nitinol stents were inserted in 9 of 26 dogs; the trachea in the rest of the cases was supported with only one stent. A follow up tracheoscopy was performed in 10 of 26 cases with recurrent clinical signs. Secondary tracheal stenosis in these cases was caused by stent fracture, granuloma or excessive stent shortening. Additional stents were placed successfully to expand the stenotic lumen. A support of the entire trachea may decrease risk of nitinol fracture at the end of the implant. Long term clinical improvement (25 of 26 dogs, 96 %) is comparable with the results of other studies.

Keywords: tracheal collapse,nitinol,self-expanding,stent,tracheal stenosis

Deutsch


Bei 26 Hunden wurde ein Tracheakollaps mit selbst-expandierenden Nitinol Stents behandelt und die Ergebnisse retrospektiv evaluiert. Die Trachea wurde über ihre gesamte Länge unterstützt unabhängig von der Lokalisation des Kollapses. Falls kein Stent mit ausreichender Länge zur Verfügung stand, wurden zwei überlappende Sents gesetzt, um die gesamte Länge der Trachea zu expandieren. Der Durchmesser des Stents wurde anhand des Durchmesseres der Trachea unmittelbar kaudal des Cricoids gewählt. Bei 9 der 26 Patienten wurden zwei überlappende Stents gesetzt. Bei allen anderen Patienten konnte die gesamte Länge der Trachea mit einem Stent unterstützt werden. Bei 10 Patienten wurde eine «second look» Tracheoskopie durchgeführt, da sich erneut klinische Zeichen eines Tracheakollapses zeigten. Eine sekundäre Tracheastenose wurde konstatiert als Folge einer Stentfraktur, Granulation oder einer exzessiven Stentverkürzung. Ein zuätzlicher Stent wurde erfolgreich gesetzt um das eingeengte Lumen zu expandieren. Die Unterstützung der Trachea über die gesamte Länge kann die Bruchgefahr des Nitinols am Ende des Stents vermindern. Die langfristige Verbesserung des klinischen Zustandes in 25 von 26 Fällen (96 %) ist mit Resultaten anderer Studien vergleichbar.

Schlüsselwörter: Tracheakollaps,Nitinol,selbst-expandierender Stent,Tracheastenose

Français


Des stents auto-expansifs en nitinol ont été utilisés pour traiter 26 chiens atteints de collapsus trachéal et les résultats ont été évalués rétrospectivement. La trachée a été renforcée sur toute sa longueur, indépendamment de la localisation du collapsus. Si aucun stent d'une longueur suffisante n'était disponible, on a utilisé deux stents se recouvrant pour dilater l'ensemble de la trachée. Le diamètre du stent a été choisi sur la base du diamètre de la trachée directement caudalement au cricoïde. Chez 9 des 26 patients, on a posé deux stents se recouvrant. Chez tous les autres patients, il a été possible de renforcer la trachée sur toute sa longueur au moyen d'un seul stent. On a procédé chez dix patients à une seconde trachéoscopie, car de nouveaux signes de collapsus trachéal étaient apparus. Une sténose trachéale secondaire a été constatée suite à une fracture du stent, à du tissus de granulation ou à un raccourcissement excessif du stent. Un stent supplémentaire a été placé avec succès, pour dilater la lumière trachéale rétrécie. Le renforcement de la trachée sur toute sa longueur peut diminuer le risque de fracture du stent à son extrémité. L'amélioration clinique à long terme obtenue chez 25 des 26 patients (96 %) est comparable aux résultats d'autres études.

Italiano


Sono stati retrospettivamente valutati i risultati del trattamento con stent in nitinol autoespandente su 26 cani affetti da collasso tracheale. La trachea è stata sostenuta sulla sua intera lunghezza, indipendentemente dalla posizione del collasso. Nel caso non fosse disponibile uno stent sufficientemente lungo, sono stati usati due stent sovrapposti per giungere all'intera lunghezza della trachea. Il diametro dello stent è stato scelto sulla base del diametro della parte caudale della trachea immediata della cricoide. In 9 pazienti su 26 sono stati usati due stent sovrapposti. Per tutti gli altri pazienti, la lunghezza totale della trachea era supportata da una stent. In 10 pazienti è stata eseguita una tracheoscopia «second look» che ha rilevato di nuovo segni clinici di un collasso tracheale. Una stenosi tracheale secondaria è stata costatata come risultato di una frattura dello stent, granulazione o eccessivo accorciamento dello stent. Uno stent supplementare è stato collocato con successo per espandere il lume ristretto. Il sostegno della trachea lungo l'intera lunghezza può ridurre il rischio di frattura del nitinol alla fine dello stent. Il miglioramento clinico a lungo termine in 25 su 26 casi (96 %) è comparabile con i risultati di altri studi.

 
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