Science
Hypoadrenocorticism in dogs presenting to a tertiary veterinary clinic in Switzerland: overall prevalence, clinical signs, laboratory changes and outcome
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English
Hypoadrenocorticism in dogs presenting to a tertiary veterinary clinic in Switzerland: overall prevalence, clinical signs, laboratory changes and outcomeHypoadrenocorticism (HAD) is a relatively uncommon endocrinopathy and dogs often present with non-specific clinical signs. The laboratory database of a tertiary referral center was blinded for review and retrospectively searched between March 2015 and March 2023, for dogs with suspected HAD and then categorized according to basal cortisol measurements and/or an adrenocorticotropic hormone stimulation test (ACTH-STIM). Diagnosis of HAD was based on abnormal results of an ACTH-STIM (post-ACTH-STIM cortisol < 2ug/dl). HAD was diagnosed in 54 dogs, representing 9,6 % of the screened population (n = 564). Dogs without HAD had significantly higher sodium (p < 0,001), lower creatinine (p = 0,007), and lower phosphates (p < 0,001) concentrations than dogs with HAD. Most common breeds diagnosed with HAD included: mix breed (n = 16), Jack Russel Terrier (n = 5) and Bernese Mountain Dog (n = 3). Median age at diagnosis was 5 years (IQR: 3–8,75, range: 1–14). Twenty-nine dogs were male and 26 dogs were female. Most common clinical signs were combinations of hypo-/anorexia (n = 37, 68,5 %), lethargy (n = 35, 64,8 %), and vomiting (n = 31, 57,4 %). Only two of 54 dogs (3,7 %) had resting cortisol values > 0,5 µg/dl (> 13,79 nmol/l) (max. 0,63 µg/dl [17,38 nmol/l]) whereas six dogs (11,1 %) had post-ACTH-STIM cortisol values > 0,5 µg/dl (median: 0,82 µg/dl [22,62 nmol/l], IQR 0,51–0,96 [14,07–26,48]). Dogs with eunatremic, eukalemic hypoadrenocorticism (EEH) were more likely to present with anemia (OR: 14,19, 95 % CI, 2,71–74,22), whereas dogs with typical HAD were more likely to present with hyperphosphatemia (OR: 23,33, 95 % CI, 2,68–203,14). Forty-three dogs (79,6 %) had hyponatremic and/or hyperkalemic HAD and the remaining 11 dogs had EEH. In-house mortality was 5 % (3/55). One dog with EEH developed typical HAD seven weeks after initial diagnosis. Among dogs with HAD, the proportion diagnosed with EEH was similar to previous studies. In contrast to previous reports in which females were overrepresented, more males than females were affected in this cohort. No significant difference in age at presentation was observed between dogs with typical HAD and EEH.
Keywords: dog, addison, eukalemic eunatremic, clinicopathological changes, mortality
Deutsch
Hypoadrenokortizismus bei Hunden, die in einer tertiären Tierklinik in der Schweiz vorgestellt wurden: Gesamtprävalenz, klinische Symptome, Laborveränderungen und ErgebnisHypoadrenokortizismus (HAD) ist eine relativ seltene Endokrinopathie, und Hunde zeigen oft unspezifische klinische Symptome. Die Labordatenbank eines tertiären Überweisungszentrums wurde für die Überprüfung verblindet und zwischen März 2015 und März 2023 retrospektiv nach Hunden mit Verdacht auf HAD durchsucht und anschliessend anhand der basalen Cortisolmessungen und/oder eines Adrenokortikotrope Hormon Stimulationstests (ACTH-STIM) kategorisiert. Die Diagnose von HAD basierte auf abnormalen Ergebnissen eines ACTH-STIM (Cortisol nach ACTH-STIM < 2 ug/dl). HAD wurde bei 54 Hunden diagnostiziert, was 9,6 % der untersuchten Population (n = 564) entspricht. Hunde ohne HAD wiesen signifikant höhere Natriumkonzentrationen (p < 0,001), niedrigere Kreatininkonzentrationen (p = 0,007) und niedrigere Phosphatkonzentrationen (p < 0,001) auf als Hunde mit HAD. Zu den häufigsten Rassen, bei denen HAD diagnostiziert wurde, gehörten: Mischlinge (n = 16), Jack Russel Terrier (n = 5) und Berner Sennenhunde (n = 3). Das mittlere Alter bei der Diagnose betrug 5 Jahre (IQR: 3–8,75, Bereich: 1–14). Neunundzwanzig Hunde waren männlich und 26 Hunde weiblich. Die häufigsten klinischen Symptome waren Kombinationen aus Hypo-/Anorexie (n = 37, 68,5 %), Lethargie (n = 35, 64,8 %) und Erbrechen (n = 31, 57,4 %). Zwei von 54 Hunden (3,7 %) hatten Ruhe-Cortisolwerte > 0,5 µg/dl (> 13,79 nmol/l) (max. 0,63 µg/dl [17,38 nmol/l]), und sechs Hunde (11,1 %) Post-ACTH-STIM-Cortisolwerte > 0,5 µg/dl (Median: 0,82 µg/dl [22,62 nmol/l], IQR 0,51–0,96 [14,07–26,48]). Hunde mit eunatreischem, eukalemischem Hypoadrenokortizismus (EEH) wiesen häufiger eine Anämie auf (OR: 14,19, 95 % KI, 2,71–74,22), während Hunde mit typischem HAD häufiger eine Hyperphosphatämie aufwiesen (OR: 23,33, 95 % KI, 2,68–203,14). Dreiundvierzig Hunde (79,6 %) hatten einen hyponatriämischen und/oder hyperkaliämischen HAD, die übrigen 11 Hunde hatten einen EEH. Die Mortalität in der Klinik betrug 5 % (3/55). Ein Hund mit EEH entwickelte sieben Wochen nach der Erstdiagnose eine typische HAD. Unter den Hunden mit HAD war der Anteil der mit EEH diagnostizierten Hunde ähnlich wie in früheren Studien. Im Gegensatz zu früheren Berichten, in denen weibliche Tiere überrepräsentiert waren, waren in dieser Kohorte mehr männliche als weibliche Tiere betroffen. Es wurde kein signifikanter Altersunterschied bei der Vorstellung zwischen Hunden mit typischer HAD und EEH beobachtet.
Schlüsselwörter: Hund, Addison, eukalämisch-eunatriämisch, klinisch-pathologische Veränderungen, Mortalität
Français
Hypoadrenocorticisme chez les chiens présentés dans une clinique vétérinaire tertiaire en Suisse: prévalence globale, signes cliniques, modifications biologiques et issueL’hypoadrénocorticisme (HAD) est une endocrinopathie relativement rare et les chiens présentent souvent des signes cliniques non spécifiques. La base de données de laboratoire d’un centre de référence tertiaire a été consultée en aveugle et examinée rétrospectivement sur la période comprise entre mars 2015 et mars 2023 ausnt aux chiens suspectés d’être atteints d’HAD puis classés en fonction des mesures de cortisol basal et/ou d’un test de stimulation de l’hormone adrénocorticotrope (ACTH-STIM). Le diagnostic d’HAD était basé sur des résultats anormaux d’un ACTH-STIM (cortisol post-ACTH-STIM < 2 ug/dl). Une HAD a été diagnostiquée chez 54 chiens, soit 9,6 % de la population examinée (n = 564). Les chiens sans HAD présentaient des concentrations de sodium significativement plus élevées (p < 0,001), de créatinine plus faibles (p = 0,007) et de phosphates plus faibles (p < 0,001) que les chiens atteints d’HAD. Les races les plus fréquemment diagnostiquées avec une HAD étaient les suivantes : croisés (n = 16), Jack Russel Terrier (n = 5) et Bouvier bernois (n = 3). L’âge médian au moment du diagnostic était de 5 ans (IQR : 3–8,75, intervalle : 1–14). Vingt-neuf chiens étaient des mâles et 26 des femelles. Les signes cliniques les plus courants étaient des combinaisons d’hypo-/anorexie (n = 37, 68,5 %), de léthargie (n = 35, 64,8 %) et de vomissements (n = 31, 57,4 %). Seuls deux des 54 chiens (3,7 %) présentaient des valeurs de cortisol au repos > 0,5 µg/dl (> 13,79 nmol/l) (max. 0,63 µg/dl [17,38 nmol/l]), tandis que six chiens (11,1 %) présentaient des valeurs de cortisol post-ACTH-STIM > 0,5 µg/dl (médiane: 0,82 µg/dl [22,62 nmol/l], IQR 0,51-0,96 [14,07-26,48]). Les chiens atteints d’hypoadrénocorticisme eunatremique et eukalémique (EEH) étaient plus susceptibles de présenter une anémie (OR : 14,19, IC à 95 %, 2,71–74,22), tandis que les chiens atteints d’HAD typique étaient plus susceptibles de présenter une hyperphosphatémie (OR : 23,33, IC à 95 %, 2,68–203,14). Quarante-trois chiens (79,6 %) présentaient une HAD hyponatrémique et/ou hyperkaliémique et les 11 chiens restants présentaient un EEH. La mortalité interne était de 5 % (3/55). Un chien atteint d’EEH a développé une HAD typique sept semaines après le diagnostic initial. Parmi les chiens atteints d’HAD, la proportion diagnostiquée avec une EEH était similaire à celle des études précédentes. Contrairement aux rapports précédents dans lesquels les femelles étaient surreprésentées, cette cohorte comptait plus de mâles que de femelles. Aucune différence significative n’a été observée entre les chiens atteints d’HAD typique et ceux atteints d’EEH en termes d’âge au moment de la présentation.
Mots-clés: chien, Addison, eukalémique eunatremique, changements clinico-pathologiques, mortalité
Italiano
Ipoadrenocorticismo in cani presentati a una clinica veterinaria terziaria in Svizzera: prevalenza complessiva, segni clinici, alterazioni di laboratorio ed esitoI cani affetti da ipoadrenocorticismo (HAD), un’endocrinopatia relativamente rara, spesso presentano segni clinici aspecifici. Il database di laboratorio di un centro di riferimento terziario è stato reso cieco per la revisione e la ricerca retrospettiva, tra marzo 2015 e marzo 2023, per cani con sospetto HAD e successivamente categorizzati in base alle misurazioni del cortisolo basale e/o a un test di stimolazione con ormone adrenocorticotropo (ACTH-STIM). La diagnosi di HAD si basava su risultati anomali dell’ACTH-STIM (cortisolo post-ACTH-STIM < 2 µg/dl). L’HAD è stato diagnosticato in 54 cani, pari al 9,6 % della popolazione esaminata (n = 564). I cani senza HAD presentavano concentrazioni significativamente più alte di sodio (p < 0,001), più basse di creatinina (p = 0,007) e più basse di fosfati (p < 0,001) rispetto ai cani con HAD. Le razze più frequentemente diagnosticate con HAD includevano: razze miste (n = 16), il Jack Russel Terrier (n = 5) e il Bovaro Bernese (n = 3). L’età mediana alla diagnosi era di 5 anni (IQR: 3-8,75, range: 1-14). Ventinove cani erano maschi e ventisei femmine. I segni clinici più comuni erano combinazioni di ipo-/anoressia (n = 37, 68,5 %), letargia (n = 35, 64,8 %) e vomito (n = 31, 57,4 %). Solo due dei 54 cani (3,7 %) presentavano valori di cortisolo a riposo > 0,5 µg/dl (> 13,79 nmol/l) (max. 0,63 µg/dl [17,38 nmol/l]), mentre sei cani (11,1 %) presentavano valori di cortisolo post-ACTH-STIM > 0,5 µg/dl (mediana: 0,82 µg/dl [22,62 nmol/l], IQR 0,51-0,96 [14,07-26,48]). I cani con ipoadrenocorticismo eunatremico, eucalemico (EEH) avevano maggiori probabilità di presentare anemia (OR: 14,19, IC 95 %, 2,71-74,22), mentre i cani con HAD tipico avevano maggiori probabilità di presentare iperfosfatemia (OR: 23,33, IC 95 %, 2,68-203,14). Quarantatré cani (79,6 %) avevano HAD iponatremico e/o ipercalemico e i restanti 11 cani presentavano EEH. La mortalità intraospedaliera era del 5 % (3/55). Un cane con EEH ha sviluppato un HAD tipico sette settimane dopo la diagnosi iniziale. Tra i cani con HAD, la proporzione diagnosticata con EEH era simile a quella di studi precedenti. A differenza di quanto riportato in precedenza, in cui le femmine erano sovrarappresentate, in questa coorte i maschi erano più colpiti delle femmine. Non è stata osservata alcuna differenza significativa nell’età di presentazione tra i cani con HAD tipico ed EEH.
Parole chiavi: cane, Addison, eucalemico eunatremico, alterazioni clinico-patologiche, mortalità