Journal Schweiz Arch Tierheilkd  
Verlag GST  
Heft Band 165, Heft 12,
décembre 2023
 
ISSN (print) 0036-7281  
ISSN (online) 1664-2848  
online seit 28 novembre 2023  
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Science

Balloon dilation and transient stenting of unilateral membranous choanal atresia in a British Shorthair cat with chronic purulent rhinitis and ascending meningoencephalitis

S. Pestelacci1, N. Hofer-Inteeworn1, M. Dennler2, T. Glaus3
1Clinic for Small Animal Internal Medicine, Vetsuisse Faculty, University of Zurich, 2Clinic of Diagnostic Imaging, Vetsuisse Faculty, University of Zurich, 3Division of Cardiology, Vetsuisse Faculty, University of Zurich

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Abstracts: English - Deutsch - Français - Italiano

English

Balloon dilation and transient stenting of unilateral membranous choanal atresia in a British Shorthair cat with chronic purulent rhinitis and ascending meningoencephalitis

Choanal atresia is a rare congenital anomaly in humans and animals, characterized by the absence of communication of one or both nasal cavities with the nasopharynx. The severity of clinical signs depends on the presence of unilateral versus bilateral stenosis as well as comorbidities. With bilateral atresia, respiration may be severely compromised particularly during sleep, as airflow can only occur when breathing through the open mouth. Various therapeutic modalities have been described in people and adopted for animals. All treatments may be associated with complications, the most important being post-therapeutic scar formation with re-stenosis. This report describes a 10-month-old British Shorthair cat with chronic unilateral serosal nasal discharge that changed to mucopurulent discharge. When acute neurological signs developed, the cat was presented to the veterinary hospital. A diagnosis of primary, membranous right sided choanal atresia was achieved via computed tomography (CT) and nasopharyngeal (posterior) rhinoscopy. Secondary changes included destructive rhinitis with progression to the CNS with a subdural empyema and meningoencephalitis. Retinal changes and aspiration bronchopneumonia were suspected additional complications. After recovery from the secondary infections, the membranous obstruction was perforated and dilated using a valvuloplasty balloon by an orthograde transnasal approach under endoscopic guidance from a retroflexed nasopharyngeal view. To prevent re-stenosis, a foley catheter was placed as a transient stent for 6 days. The cat recovered uneventfully and was asymptomatic after the stent removal. Endoscopic re-examination after 5 months confirmed a persistent opening and patency of the generated right choanal passage. The cat remains asymptomatic 10 months after the procedure. Transnasal endoscopic balloon dilation and transient stenting of choanal atresia is a minimally invasive and relatively simple procedure with potentially sustained success.

Keywords: cat, subdural empyema, valvuloplasty, nasopharyngeal stenosis, foley catheter

Deutsch

Ballondilatation und vorübergehende Stentimplantation bei einer einseitigen membranösen Choanalatresie bei einer Britisch Kurzhaarkatze mit chronischer eitriger Rhinitis und aufsteigender Meningoenzephalitis

Katze, Subdural Empyem, Ballondilatation, Nasopharynxstenose, Foley-Katheter

Schlüsselwörter: Choanalatresie ist eine seltene angeborene Anomalie bei Menschen und Tieren, die durch die fehlende Verbindung einer oder beider Nasenhöhlen mit dem Nasopharynx gekennzeichnet ist. Die Schwere der klinischen Symptome hängt vom Vorliegen einer einseitigen oder beidseitigen Stenose sowie von Komorbiditäten ab. Bei einer bilateralen Atresie kann die Atmung insbesondere im Schlaf stark beeinträchtigt sein, da der Luftstrom nur bei der Atmung durch den offenen Mund erfolgen kann. Verschiedene Therapiemodalitäten wurden beim Menschen beschrieben und für Tiere übernommen. Bei allen Behandlungen können Komplikationen auftreten, am wichtigsten ist die posttherapeutische Narbenbildung mit erneuter Stenose. Dieser Bericht beschreibt eine 10 Monate alte Britisch Kurzhaarkatze mit chronischem einseitigem serösem Nasenausfluss, der sich schliesslich zu einem mukopurulenten Ausfluss entwickelte. Als akute neurologische Symptome auftraten, wurde die Katze in der Klinik vorgestellt. Die Diagnose einer primären, membranösen rechtsseitigen Choanalatresie wurde mittels Computertomograhie und nasopharyngealer Rhinoskopie (von hinten) gestellt. Zu den sekundären Veränderungen gehörten eine destruktive Rhinitis mit Progression in das ZNS mit einem subduralen Empyem und einer Meningoenzephalitis. Netzhautveränderungen und eine Aspirationspneumonie wurden ebenfalls als Komplikationen beurteilt. Nach der klinischen Abheilung der Sekundärinfektionen wurde die membranöse Obstruktion perforiert und mittels eines Ballonkatheters aus der Kardiologie durch einen orthograden transnasalen Zugang unter endoskopischer Führung aus retroflexierter nasopharyngealer Sicht erweitert. Zur Verhinderung einer Restenose wurde für 6 Tage ein Foley-­Katheter als vorübergehender Stent platziert. Die Katze erholte sich ereignislos und war nach Entfernung des Stents asymptomatisch. Eine erneute endoskopische Untersuchung nach 5 Monaten bestätigte eine anhaltende Öffnung und Durchgängigkeit des erzeugten rechten Choanalgangs. Die Katze bleibt auch 10 Monate nach dem Eingriff asymptomatisch. Die transnasale endoskopische Ballondilatation und die vorübergehende Stentimplantation einer Choanalatresie ist ein minimalinvasiver und relativ einfacher Eingriff mit potenziell nachhaltigem Erfolg.

Français

Dilatation par ballonnet et pose d’une endoprothèse transitoire pour une atrésie choanale membranaire unilatérale chez un chat British Shorthair atteint d’une rhinite purulente chronique et d’une méningo-encéphalite ascendante

L’atrésie des choanes est une anomalie congénitale rare chez l’homme et l’animal, caractérisée par l’absence de communication d’une ou des deux cavités nasales avec le nasopharynx. La gravité des signes cliniques dépend de la présence d’une sténose unilatérale ou bilatérale, ainsi que des comorbidités. En cas d’atrésie bilatérale, la respiration peut être gravement compromise, en particulier pendant le sommeil, car l’air ne peut circuler que par la bouche ouverte. Diverses modalités thérapeutiques ont été décrites chez l’homme et adaptées pour les animaux. Tous les traitements peuvent être associés à des complications, la plus importante étant la formation de cicatrices post-thérapeutiques avec resténose. Ce rapport décrit un chat British Shorthair de 10 mois présentant un écoulement nasal séreux unilatéral chronique qui s’est finalement transformé en un écoulement muco-purulent. Lorsque des signes neurologiques aigus sont apparus, le chat a été présenté à l’hôpital vétérinaire. La tomodensitométrie (CT) et la rhinoscopie nasopharyngée (postérieure) ont permis de diagnostiquer une atrésie choanale primaire membraneuse du côté droit. Les altératiins secondaires comprenaient une rhinite destructrice avec une progression vers le SNC avec empyème sous-dural et méningo-encéphalite. Des altérations de la rétine et une bronchopneumonie par aspiration étaient des complications supplémentaires présumées. Après guérison des infections secondaires, l’obstruction membraneuse a été perforée et dilatée à l’aide d’un ballonnet de valvuloplastie par une approche transnasale orthograde sous guidage endoscopique à partir d’une vue nasopharyngée rétrofléchie. Pour éviter une nouvelle sténose, une sonde de Foley a été placée comme stent transitoire pendant 6 jours. Le chat s’est rétabli sans incident et était asymptomatique après le retrait du stent. Le réexamen endoscopique effectué 5 mois plus tard a confirmé la persistance de l’ouverture et de la perméabilité de la voie choanale droite générée. Le chat reste asymptomatique 10 mois après l’intervention. La dilatation endoscopique transnasale par ballonnet et la pose d’une endoprothèse transitoire dans le cas d’une atrésie des choanes est une procédure peu invasive et relativement simple dont le succès peut être durable.

Mots-clés: chat, empyème sous-dural, valvuloplastie, sténose nasopharyngée, sonde de Foley

Italiano

Dilatazione con palloncino e stent transitorio di un’atresia coanale membranosa unilaterale in un gatto British Shorthair affetto da rinite purulenta cronica e meningoencefalite ascendente

L’atresia coanale è una rara anomalia congenita negli esseri umani e negli animali, caratterizzata dall’assenza di comunicazione di una o entrambe le cavità nasali con la rinofaringe. La gravità dei segni clinici dipende dalla presenza di stenosi unilaterale o bilaterale, nonché dalle comorbidità. Con l’atresia bilaterale, la respirazione può essere gravemente compromessa, specialmente durante il sonno, poiché il flusso d’aria può avvenire solo respirando attraverso la bocca aperta. Sono state descritte varie modalità terapeutiche nelle persone e adattate agli animali. Tutti i trattamenti possono essere associati a complicazioni, la più importante delle quali è la formazione di cicatrici post-terapeutiche con nuove stenosi. Questo studio descrive un gatto British Shorthair di 10 mesi con scarico nasale seroso unilaterale cronico che è diventato mucopurulento. Quando si sono sviluppati segni neurologici acuti, il gatto è stato trasportato all’ospedale veterinario. Una diagnosi di atresia coanale primaria e membranosa del lato destro è stata raggiunta tramite tomografia computerizzata (TC) e rinofaringoscopia (posteriore). Le modifiche secondarie includono una rinite distruttiva con progressione al sistema nervoso centrale con un empiema subdurale e una meningoencefalite. Sono state sospettate modifiche retiniche e broncopolmonite da aspirazione come complicazioni aggiuntive. Dopo il recupero dalle infezioni secondarie, l’ostruzione membranosa è stata perforata e dilatata utilizzando un palloncino valvoloplastico con un approccio transnasale ortogonale sotto guida endoscopica da una vista retroflessa della rinofaringe. Per prevenire una nuova stenosi, è stato posizionato un catetere Foley come stent temporaneo per 6 giorni. Il gatto si è ripreso senza problemi ed è rimasto asintomatico dopo la rimozione del catetere. Un seguente esame endoscopico dopo 5 mesi ha confermato la persistenza dell’apertura e la pervietà del passaggio coanale destro generato. Il gatto è rimasto asintomatico 10 mesi dopo l’intervento. La dilatazione endoscopica con palloncino transnasale e il posizionamento temporaneo di uno stent per l’atresia coanale è una procedura minimamente invasiva e relativamente semplice con un successo tendenzialmente duraturo.

Parole chiavi: gatto, empiema subdurale, valvuloplastica, stenosi rinofaringea, catetere di Foley

 
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