Journal Schweiz Arch Tierheilkd  
Verlag GST  
Heft Band 164, Heft 6,
Juni 2022
 
ISSN (print) 0036-7281  
ISSN (online) 1664-2848  
online seit 01 Juni 2022  
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Wissenschaft | Science

Effect of early administration of tranexamic acid on ongoing haemorrhage in dogs with non-surgically treated haemoabdomen

N.E. Sigrist1, L. Langenegger1, R. S. Jud Schefer1, K. Kluge1, A.P.N. Kutter2
1Division of Critical Care Medicine, Department of Small Animals, Vetsuisse Faculty, University of Zurich, 2Department of Clinical studies, Section of Anaesthesiology, Vetsuisse Faculty, University of Zurich

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Abstracts: English - Deutsch - Français - Italiano

English

Effect of early administration of tranexamic acid on ongoing haemorrhage in dogs with non-surgically treated haemoabdomen

Tranexamic acid (TXA) is an antifibrinolytic drug used for the prophylaxis and treatment of haemorrhage of various origin. This retrospective study investigated the effect of TXA on ongoing bleeding in dogs with nonsurgically treated haemoabdomen. The study population consisted of 48 dogs treated in the period 2009–2020 at the Small Animal Clinic of the Vetsuisse Faculty of Zurich. Twenty-eight of 48 dogs were treated with 20 mg/kg TXA IV within 3h of diagnosis of haemoabdomen. Dogs treated with and without TXA were monitored over 48 hours for signs of ongoing haemorrhage. Ongoing haemorrhage was defined as an increase in abdominal fluid accumulation, a decrease in haematocrit of >5% over time or need for surgical exploration after at least 12 hours of medical treatment. Transfusion requirements, cumulative amount of fluid therapy, heart rate, respiratory rate, temperature, systolic and mean arterial pressure, estimate of abdominal fluid identified by FAST analysis, venous haematocrit, abdominal haematocrit, serum albumin, serum lactate and thrombocyte count were extracted from patient records at 6, 12, 24 and 48 hours after diagnosis of haemoabdomen. Groups were comparable at presentation, however dogs of the TXA group showed a significantly lower abdominal haematocrit at presentation (37 vs 45%, P=0,034) and a higher fluid accumulation (P=0,019), both persisting over time. None of the outcome parameters for ongoing haemorrhage was significantly different between groups. Transfusion requirement was low and similar in both groups. Of interest, none of the 16 dogs undergoing thromboelastometry showed hyperfibrinolysis at presentation. We conclude that other mechanisms than antifibrinolytic therapy was responsible for cessation of bleeding in the majority of patients.

Keywords: Antifibrinolytic, canine, fibrinolysis, hemoperitoneum, trauma

Deutsch

Wirkung von Tranexamsäure auf anhaltende Blutungen bei Hunden mit nicht operativ behandeltem Hämoabdomen

Tranexamsäure (TXA) ist ein Antifibrinolytikum, das zur Prophylaxe und Behandlung von Blutungen unterschiedlicher Genese eingesetzt wird. Diese retrospektive Studie untersuchte die Wirkung von TXA auf anhaltende Blutungen bei Hunden mit nicht operativ behandeltem Hämoabdomen. Die Studienpopulation bestand aus 48 Hunden, die im Zeitraum von 2009–2020 an der Kleintierklinik der Vetsuisse-Fakultät Zürich behandelt wurden. 28 von 48 Hunden wurden mit 20 mg/kg TXA IV innerhalb von 3 Stunden nach Diagnose des Hämoabdomens behandelt. Mit und ohne TXA behandelte Hunde wurden über 48 Stunden auf Anzeichen einer anhaltenden Blutung überwacht. Anhaltende Blutungen wurden definiert als eine Zunahme von abdominaler Flüssigkeit, einer Abnahme des abdominalen Hämatokrits von > 5 % oder die Notwendigkeit einer chirurgischen Exploration nach mindestens 12 Stunden medizinischer Behandlung. Transfusionsbedarf, kumulative Menge der Flüssigkeitstherapie, Herzfrequenz, Atemfrequenz, Temperatur, systolischer und mittlerer arterieller Blutdruck, geschätzte Menge der Abdominalflüssigkeit, identifiziert durch FAST-Analyse, venöser Hämatokrit, abdominaler Hämatokrit, Serumalbumin, Serumlaktat und Thrombozytenzahl wurde aus den Krankengeschichten der Hunde 6, 12, 24 und 48 Stunden nach Diagnose des Hämoabdomens entnommen. Die Patientengruppen waren bei der Vorstellung vergleichbar, jedoch zeigten die Hunde der TXA-Gruppe über den untersuchten Zeitraum einen signifikant niedrigeren abdominalen Hämatokrit (37 vs. 45 %, P = 0,034) und eine höhere Flüssigkeitsansammlung (P = 0,019). Keiner der Ergebnisparameter für anhaltende Blutungen unterschied sich signifikant zwischen den Gruppen. Der Transfusionsbedarf war in beiden Gruppen gering und ähnlich. Interessanterweise zeigte keiner der 16 Hunde, die einer Thromboelastometrie unterzogen wurden, bei der Vorstellung eine Hyperfibrinolyse. Zusammenfassend zeigte die Studie, dass andere Mechanismen als die antifibrinolytische Therapie bei der Mehrheit der Patienten für das Blutstillung verantwortlich waren.

Schlüsselwörter: Antifibrinolytisch, Hund, Fibrinolyse, Hämoperitoneum, Trauma

Français

Effet de l’administration précoce d’acide tranexamique sur l’hémorragie en cours chez les chiens souffrant d’un hémoabdomen non traité ­chirurgicalement

L’acide tranexamique (TXA) est un médicament anti fibrinolytique utilisé pour la prophylaxie et le traitement des hémorragies d’origines diverses. Cette étude rétrospective a examiné l’effet du TXA sur les saignements en cours chez les chiens présentant un hémoabdomen traité sans chirurgie. La population étudiée était composée de 48 chiens traités entre 2009 et 2020 à la clinique pour petits animaux de la faculté Vetsuisse de Zurich. Vingt-huit des 48 chiens ont été traités avec 20 mg/kg de TXA IV dans les 3 heures suivant le diagnostic de l’hémoabdomen. Les chiens traités avec et sans TXA ont été surveillés pendant 48 heures pour détecter les signes d’hémorragie en cours. L’hémorragie en cours a été définie comme une augmentation de l’accumulation de liquide abdominal, une diminution de l’hématocrite de >5% dans le temps ou la nécessité d’une exploration chirurgicale après au moins 12 heures de traitement médical. Les besoins transfusionnels, la quantité cumulative de traitement liquidien, la fréquence cardiaque, la fréquence respiratoire, la température, la pression artérielle systolique et moyenne, l’estimation du liquide abdominal identifié par l’analyse FAST, l’hématocrite veineux, l’hématocrite abdominal, l’albumine sérique, le lactate sérique et la numération des thrombocytes ont été extraits des dossiers des patients à 6, 12, 24 et 48 heures après le diagnostic d’hémoabdomen. Les groupes étaient comparables à la présentation, mais les chiens du groupe TXA présentaient un hématocrite abdominal significativement plus faible à la présentation (37 vs 45 %, P=0,034) et une accumulation de liquide plus importante (P=0,019), ces deux phénomènes persistant dans le temps. Aucun des paramètres de résultat pour l’hémorragie en cours n’était significativement différent entre les groupes. Les besoins en transfusion étaient faibles et similaires dans les deux groupes. Il est intéressant de noter qu’aucun des 16 chiens soumis à la thromboélastométrie ne montrait d’hyperfibrinolyse à la présentation. Nous concluons que d’autres mécanismes que le traitement anti fibrinolytique étaient responsables de l’arrêt des saignements chez la majorité des patients.

Mots-clés: Anti fibrinolytique, canin, fibrinolyse, hémopéritoine, traumatisme

Italiano

Effetto della somministrazione ­precoce di acido tranexamico ­sull’emorragia in corso in cani con emoaddome non trattato chirurgi­camente

L’acido tranexamico (TXA) è un farmaco antifibrinolitico utilizzato per la profilassi e il trattamento di emorragie di varia origine. Questo studio retrospettivo ha analizzato l’effetto del TXA sulle emorragie in corso nei cani affetti da emoaddome non trattato chirurgicamente. La popolazione dello studio era costituita da 48 cani trattati nel periodo tra il 2009 e il 2020 presso la Clinica dei piccoli animali della Facoltà Vetsuisse di Zurigo. Ventotto dei 48 cani sono stati trattati con 20 mg/kg di TXA IV entro 3 ore dalla diagnosi di emoaddome. I cani trattati con TXA, o senza, sono stati monitorati per 48 ore alla ricerca di segni di emorragia in corso. L’emorragia in corso è stata definita come un aumento dell’accumulo di liquidi addominali, una diminuzione dell’ematocrito del >5% nel tempo o la necessità di esplorazione chirurgica dopo almeno 12 ore dal trattamento medico. Le necessità di trasfusione, la quantità accumulata di terapia con fluidi, la frequenza cardiaca, la frequenza respiratoria, la temperatura, la pressione arteriosa sistolica e media, la stima del fluido addominale identificato dall’analisi FAST, l’ematocrito venoso, l’ematocrito addominale, l’albumina sierica, il lattato sierico e il numero di trombociti sono stati estratti dalle cartelle cliniche dei pazienti a 6, 12, 24 e 48 ore dalla diagnosi di emoaddome. I gruppi erano comparabili alla presentazione, tuttavia i cani del gruppo TXA mostravano un ematocrito addominale significativamente più basso alla presentazione (37 risp. 45%, P=0,034) e un maggiore accumulo di liquidi (P=0,019), entrambi persistenti nel tempo. Nessuno dei parametri del risultato per l’emorragia in corso era significativamente diverso tra i gruppi. Il fabbisogno trasfusionale era basso e simile in entrambi i gruppi. È interessante notare che nessuno dei 16 cani sottoposti a tromboelastometria mostrava iperfibrinolisi alla presentazione. Concludiamo che altri meccanismi, diversi dalla terapia antifibrinolitica, erano responsabili della cessazione dell’emorragia nella maggior parte dei pazienti.

Parole chiavi: Antifibrinolitico, cane, fibrinolisi, emoperitoneo, trauma

 
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