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Comparison of two treatment regimens with trilostane in dogs with pituitary-dependent hyperadrenocorticism

C. Braun1, F. S. Boretti1, C. E. Reusch1, N. S. Sieber-Ruckstuhl1
1Clinic for Small Animal Internal Medicine, Vetsuisse Faculty, University of Zurich

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English

Comparison of two treatment regimens with trilostane in dogs with pituitary-dependent hyperadrenocorticism

Trilostane is used to treat dogs with pituitary-dependent hyperadrenocorticism (PDH). In our institution, it was initially dosed based on bodyweight (BW) categories, since April 06 it is dosed per kg BW. Our objectives were to compare effectiveness, number of dose adjustments and side effects of the two dose regimens in dogs with PDH. Dogs of group 1 (28 dogs) received trilostane based on BW categories (< 5 kg, 30 mg; 5 – 20 kg, 60 mg and > 20 kg, 120 mg; SID); dogs of group 2 (20 dogs) received 2 – 5 mg/kg SID. Treatment goal was a post-ACTH cortisol of 1 – 2.5 and 1.5 – 5.4 µg/dl in group 1 and 2, respectively. Starting doses were significantly higher in group 1 and stayed higher until re-check at 4 – 7 months. Baseline and post-ACTH cortisol were significantly decreased compared to pre-treatment at all time points in both groups. Significantly more dogs of group 2 (5/20) needed a dose increase at the first re-check and significantly more dogs of group 1 (10/23) a dose reduction at the last re-check. Intermittent discontinuation was necessary in 25 and 10 % of dogs of group 1 and 2, respectively. We conclude that dosing per kg BW results in comparable clinical improvement, decrease in cortisol, but lower risk of side effects.

Keywords: trilostane,dose regimens,hyperadrenocorticism,dogs

Deutsch


Trilostan ist in der Schweiz das einzig zugelassene Medikament zur Behandlung des hypophysären Hyperadrenokortizismus (HA). In der Anfangszeit wurde Trilostan an unserer Klinik nach Gewichtskategorien dosiert; seit dem April 06 verwenden wir es pro kg Körpergewicht (KGW). Das Ziel dieser Arbeit war die Wirksamkeit, die Anzahl Dosierungsanpassungen und die Nebenwirkungen der zwei Dosierungsschemata bei Hunden mit hypophysärem HA zu vergleichen. Bei den Hunden der Gruppe 1 (28 Hunde) wurde Trilostan folgendermassen dosiert: < 5 kg, 30 mg; 5 – 20 kg, 60 mg; and > 20 kg, 120 mg; q24h. Hunde der Gruppe 2 (20 Hunde) erhielten 2 – 5 mg/kg q24h. Das Behandlungsziel war ein post-ACTH Kortisol zwischen 1 – 2.5 ug/dl in Gruppe 1 und zwischen 1.5 – 5.4 ug/dl in Gruppe 2. Die Anfangsdosierungen waren signifikant höher in Gruppe 1 und blieben höher bis zur Kontrolle nach 4 – 7 Monaten. Basal- und post-ACTH Kortisol waren signifikant tiefer im Vergleich zu den Werten vor Therapiebeginn in beiden Gruppen und zu allen Zeitpunkten. Bei signifikant mehr Hunden der Gruppe 2 (5/20) musste die Dosierung bei der 1. Kontrolle erhöht werden. Bei signifikant mehr Hunden der Gruppe 1 (10/23) musste die Dosierung bei der letzten Kontrolle reduziert werden. Kurzzeitiges Absetzen war bei 25 und 10 % der Hunde der Gruppe 1 und 2 notwendig. Dosierung von Trilostan pro kg KGW führt zu einem vergleichbaren klinischen Ansprechen und Abfall im Kortisolspiegel, aber mit geringeren Nebenwirkungen.

Schlüsselwörter: Trilostane,Dosierungsschemata,Hyperadrenokortizismus,Hund

Français


Le trilostane est en Suisse le seul médicament enregistré pour le traitement de l'hyperadrénocorticisme hypophysaire. Dans les débuts, le trilostane a été dosé dans notre clinique selon les catégories de poids; depuis avril 2006 nous le dosons en fonction du poids exact. Le but du présent travail était de comparer l'efficacité, le nombre d'ajustement de la dose et les effets secondaires des deux schémas de dosage chez des chiens souffrant d'hyperadrénocorticisme hypophysaire. Chez les chiens du groupe 1 (28 chiens), le dosage à été fait de la façon suivante: < 5 kg, 30 mg; 5 – 20 kg, 60 mg; > 20 kg, 120 mg; q24h. Les chiens du groupe 2 (20 chiens) recevaient 2 – 5 mg/kg q24h. Le but du traitement était d'atteindre un taux de cortisol après ACTH entre 1 et 2.5 ug/dl dans le groupe 1 et entre 1.5 – 5.4 ug/dl dans le groupe 2. Les doses initiales étaient significativement plus hautes dans le groupe 1 et restaient plus élevées jusqu'au contrôle après 4 à 7 mois. Les taux de cortisol basal et après ACTH étaient significativement plus bas par rapport à ceux mesurés avant le traitement dans les 2 groupes, et ce à tout moment. La dose a du être augmentée lors du premier contrôle de façon significativement plus fréquente (5/20) dans le groupe 2. La dose a du être réduite lors des derniers contrôles de façon significativement plus fréquente (10/23) dans le groupe 1. Des interruptions de courte durée du traitement ont été nécessaires chez 25 respectivement 10 % des chiens des groupes 1 réspectivement 2. Le dosage du trilostane en fonction du poids en kilo amène une réponse thérapeutique et une chute du taux de cortisol comparables, mais avec moi s d'effets secondaires.

Italiano


Il trilostano in Svizzera è l'unico medicinale omologato per il trattamento dell'iperadrenocorticismo ipofisario (HA). All'inizio, nella nostra clinica, il trilostano è stato dosato per categoria di peso; dall'aprile 2006 viene dosato per kg di peso corporeo. Scopo del presente studio è di paragonare l'efficacia, il numero delle modifiche posologiche e gli effetti secondari dei due schemi di dosaggio nei cani affetti da iperadrenocorticismo ipofisario (HA). Nei cani del gruppo 1 (28 cani), il trilostano è stato dosato nel modo seguente: 5 kg, 30 mg; 5 – 20 kg, 60 mg; e 20 kg, 120 mg; q24h. I cani del gruppo 2 (20 cani) hanno ricevuto 2 – 5 mg/kg q24h. L'obiettivo del trattamento era di ottenere un valore post ACTH del cortisolo compreso tra 1 – 2.5 ug/dl nel gruppo 1 e tra 1.5 – 5.4 ug/dl nel gruppo 2. Le dosi iniziali erano significativamente più elevate nel gruppo 1 e sono restate tali fino al controllo dopo 4 – 7 mesi. I valori di cortisolo basale e post ACTH erano significativamente inferiori rispetto a quelli prima dell'inizio della terapia in entrambi i gruppi e in ogni momento. Da rilevare nei cani del gruppo 2 (5/20) che si è dovuto aumentare il dosaggio al 1° controllo. Da rilevare nei cani del gruppo 1 (10/23) che si è dovuto diminuire il dosaggio all'ultimo controllo. Un'interruzione prematura è stata necessaria nel 25 e nel 10 % dei cani del gruppo 1 e 2. Un dosaggio di trilostano per kg di peso corporeo ha condotto a una risposta clinica comparabile e a una caduta del livello di cortisolo, con minori effetti secondari.