Wissenschaft | Science

Preemptive carprofen for peri-operative analgesia in dogs undergoing Tibial Plateau Leveling Osteotomy (TPLO): A prospective, randomized, blinded, placebo controlled clinical trial

A. Bufalari1, C. Maggio1, I. Cerasoli1, U. Morath2, C. Adami2
1Surgery and Radiodiagnostics Division, Department of Veterinary Clinical Science, University of Perugia, Italy, 2Department of Veterinary Clinical Sciences, Anaesthesiology and Pain Therapy Division, Vetsuisse Faculty, University of Bern

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English

Preemptive carprofen for peri-operative analgesia in dogs undergoing Tibial Plateau Leveling Osteotomy (TPLO): A prospective, randomized, blinded, placebo controlled clinical trial

Eighteen client-owned dogs undergoing Tibial Plateau Leveling Osteotomy (TPLO) were included in this blinded clinical study and randomly assigned to one of two treatment groups. Group C (carprofen) received intravenous (IV) carprofen, 4mg/kg, prior to anesthesia, whereas group P (placebo) received IV saline. General anesthesia was maintained with isoflurane in oxygen and a constant rate infusion (CRI) of sufentanyl IV. Intra-operatively, assessment of nociception was based on changes in physiological parameters and on the analgesics requirement, whereas in the post-operative period evaluation of pain was performed by using a Hellyer and Gaynor pain score and by comparing the doses of rescue buprenorphine required by the two treatment groups. Although no statistically significant differences in intra-operative sufentanyl doses were found between treatment groups, group C had superior cardiovascular stability, and lower post-operative pain scores and rescue buprenorphine doses than group P. Our results indicate that administration of carprofen prior to surgery was effective in improving peri-operative analgesia in dogs undergoing TPLO.

Keywords: dog,preemptive analgesia,carprofen,NSAIDs,anesthesia

Deutsch


Die vorgestellte Studie umfasst 18 Hunde aus privatem Besitz, die für eine Tibial Plateau Leveling Osteotomy (TPLO) vorgestellt wurden. Die Tiere wurden per Zufallsprinzip einer der beiden folgenden Gruppen zugeordnet: Gruppe C (Carprofen) erhielt vor der Narkose intravenös (IV) 4mg/kg Carprofen während Hunde der Gruppe P (Placebo) nur Natriumchlorid-Lösung intravenös verabreicht bekamen. Die Narkose wurde anschliessend mit Isofluran in Sauerstoff und einem Sufentanyl-Dauertropf aufrechterhalten. Zur Einschätzung der Nozizeption dienten intraoperativ Veränderungen der physiologischen Parameter sowie der Bedarf an Schmerzmittel. Die postoperative Schmerzevaluation erfolgte mit einer Schmerzskala nach Hellyer und Gaynor und dem Vergleich der benötigten Notfalldosierungen für Buprenorphin pro Gruppe. Obgleich es keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen den beiden Behandlungsgruppen gab, zeigte Gruppe C eine bessere kardiovaskuläre Stabilität und geringere Werte auf der Schmerzskala als Gruppe P. Ebenfalls wurde in Gruppe C perioperativ weniger Buprenorphin verabreicht als in Gruppe P. Unsere Ergebnisse deuten darauf hin, dass die präoperative Verabreichung von Carprofen die perioperative Analgesie der TPLO-Hunde verbessert hat.

Schlüsselwörter: Hund,preemptive Analgesie,Carprofen,NSAIDs,Anästhesie

Français


La présente étude comprend 18 chiens de propriétaires privés présentés pour une TPLO (Tibial Plateau Leveling Osteotomy). Les animaux ont été attribués après randomization dans l'un des deux groupes suivants: Le groupe C (Carprofen) a reçu avant la narcose 4mg/kg de Carprofen par voie intraveineuse alors que le groupe P (placebo) a reçu une solution de chlorure de sodium, également par voie intraveineuse. La narcose a ensuite été effectuée avec l'Isoflurane et l'oxygène ainsi que du Sufentanyl en perfusion. On a utilisé, pour estimer la nociception, les modifications intra opératoires des paramètres physiologiques ainsi que le besoin en antalgique. L'évaluation post opératoire a été realisée au moyen d'une échelle de la douleur selon Hellyer et Gaynor et par la comparaison de dosages totales de Buprenorphine dans chaque groupe. Bien qu'il n'y ait pas de différence statistiquement significative entre les deux groupes, le groupe C a montré une meilleure stabilité cardiovasculaire et des valeurs plus basses sur l'échelle de douleur que le groupe P. De même, le groupe C a nécessité une application plus faible de Buprenorphine que le group P. Ces constatations laissent à penser que l'application préopératoire de Carprofen a amélioré l'analgésie péri-opératoire des chiens.

Italiano


Diciotto cani sottoposti ad osteotomia livellante del plateau tibiale (TPLO) sono stati inclusi in questo studio. Gli animali sono stati assegnati, previa randomizzazione, a uno dei due gruppi seguenti: al gruppo C (carprofen) è stato somministrato, prima dell'anestesia, carprofen, 4 mg/kg, per via endovenosa (IV), mentre al gruppo P (placebo) è stato somministrato un corrispondente volume di soluzione fisiologica, IV. L'anestesia è stata mantenuta con isofluorano in ossigeno e sufentanil in infusione endovenosa continua. La valutazione della nocicezione nella fase intra-operatoria è stata basata sui cambiamenti dei parametri fisiologici e sulla necessità di somministrare analgesici. La valutazione del dolore post-operatoria è stata effettuata utilizzando una scala del dolore secondo Hellyer e Gaynor e confrontando le dosi di buprenorfina somministrate nel periodo post-operatorio in ciascuno dei due gruppi. Benché non ci siano state differenze statisticamente significative tra i due gruppi, il gruppo C ha mostrato una migliore stabilità cardiovascolare e valori inferiori sulla scala del dolore rispetto al gruppo P. Inoltre si deve sottolineare che al gruppo C è stata somministrata nel periodo perioperatorio una dose inferiore di buprenorfina rispetto al gruppo P. I nostri risultati indicano che la somministrazione preoperatoria di carprofen migliora l'analgesia perioperatoria in cani sottoposti a TPLO.