Journal Schweiz Arch Tierheilkd  
Verlag GST  
Heft Band 151, Heft 11,
November 2009
 
Thema Welpenfütterung  
ISSN (print) 0036-7281  
ISSN (online) 1664-2848  
online seit 01 November 2009  
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Wissenschaft | Science

Phenotypes and echocardiographic characteristics of a European population of domestic shorthair cats with idiopathic hypertrophic cardiomyopathy

D. Brizard1, C. Amberger1, S. Hartnack2, M. G. Doherr2, C. Lombard2
1Cabinet Vétérinaire Amberger-Philip, Genève, 2Clinic of Small Animals, University of Bern

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Abstracts: English - Deutsch - Français - Italiano

English

Phenotypes and echocardiographic characteristics of a European population of domestic shorthair cats with idiopathic hypertrophic cardiomyopathy

111 Domestic Shorthair cats with idiopathic hypertrophic cardiomyopathy were reviewed retrospectively. Two-dimensional echocardiography was used to classify cases in 6 established phenotypes. Hypertrophy was diffuse in 61 % of cats and involved major portions of the ventricular septum and the left ventricular free wall (phenotype D). In the remaining cats, distribution of hypertrophy was more segmental and was identified on the papillary muscles exclusively (phenotype A, 6 %), on the anterior and basal portion of the ventricular septum (phenotype B, 12 %), on the entire septum (phenotype C, 14 %), or on the left ventricular free wall (phenotype E, 7 %). Echocardiographic characteristics and clinical findings were determined for each phenotype to study the correlation between distribution of hypertrophy and clinical implications. 31 cats demonstrated systolic anterior motion of the mitral valve, 75 % of them belonged to phenotype C of hypertrophy. Left ventricular-outflow turbulences were identified more frequently with patterns of hypertrophy involving the ventricular septum (65.5 %), while prevalence of mitral regurgitation was higher when hypertrophy included the papillary muscles (phenotypes A and E, 85 % and 87 %, respectively). Left atrial dilatation occurred more frequently when hypertrophy was diffuse or confined to the left ventricular free wall (61 % of cats with phenotype D or E) rather than to the ventricular septum (31 % of cats with phenotype B or C).

Keywords: Domestic Shorthair cat,hypertrophic cardiomyopathy,phenotype,echocardiography

Deutsch


Die Daten von 111 Europäischen Kurzhaarkatzen mit idiopathischer hypertrophischer Kardiomyopathie wurden retrospektiv untersucht. Zweidimensionale Echokardiographie-Merkmale dienten der Einteilung der Katzen in 6 etablierte phänotypische Klassen. Die Hypertrophie war global in 61 % der Katzen und betraf grössere Anteile des ventrikulären Septums und der freien Wand des linken Ventrikels (Phänotyp D). Bei den anderen Katzen war die Hypertrophie mehr segmental und betraf nur die Papillarmuskeln (Phänotyp A, 6 %), die basalen Anteile des Septums im Bereich des linksventrikulären Ausflusstrakts (Phänotyp B, 12 %), oder das ganze Septum (Phänotyp C, 14 %), oder die ganze freie linksventrikuläre Wand (Phänotyp E, 7 %). Klinische Befunde und echokardiographische Merkmale wurden aus den Krankengeschichten herausgelesen und miteinander verglichen, um einen Zusammenhang zwischen Verteilung der Hypertrophie und Klinik herzustellen. 31 Katzen zeigten eine systolische Vorwärtsbewegung der Mitralklappe, 75 % dieser Katzen gehörten zum Phänotyp C. Strömungsturbulenzen im linksventrikulären Ausflusstrakt wurden öfters mit Hypertrophien des Septums gesehen (65.5 % der Katzen), während die Prävalenz von Mitralregurgitation bei Hypertrophie der Papillarmuskeln höher war (Phänotyp A, 85 %; Phänotyp E, 87 %). Dilatation des linken Vorhofs wurde häufiger festgestellt, wenn die LV-Hypertrophie global oder auf die freie linksventrikuläre Wand beschränkt war (61 % der Katzen mit Phänotyp D und E), und lag seltener vor, wenn das Septum hypertrophiert war (31 % der Katzen mit Phänotyp B und C).

Schlüsselwörter: Europäische Kurzhaar Katze,hypertrophische Kardiomyopathie,Phänotyp,Echokardiographie

Français


Les données de 111 chats européens à poil court souffrant de cardiomyopathie idiopathique hypertrophique ont été examinés rétrospectivement. Des critères échographiques bi-dimensionnels ont servi à classer les chats en 6 groupes phénotypiques établis. L’hypertrophie était globale chez 61 % des chats et concernait des parties importantes du septum ventriculaire et de la paroi libre du ventricule gauche (phénotype D). Chez les autres chats, l’hypertrophie était plus segmentaire et touchait uniquement les muscles papillaires (phénotype A, 6 %) la base du septum dans la région de la zone d’éjection du ventricule gauche (phénotype B, 12 %) , le septum en entier (phénotype C,14 %) ou la seule paroi ventriculaire gauche libre (phénotype E, 7 %). Les symptômes cliniques et les constatations échocardiographiques ont été extraits des dossiers et comparés entre eux pour rechercher une relation entre la répartition de l’hypertrophie et la clinique. 31 chats présentaient un prolapsus systolique de la valvule mitrale, 75 % d’entre eux appartenaient au phénotype C. Des turbulences circulatoires dans la zone d’éjection du ventricule gauche étaient relevés plus souvent dans les cas d’hypertrophie du septum (65.5 % des chats) alors que la prévalence d’une régurgitation mitrale était plus élevée lors d’hypertrophie des muscles papillaires (phénotype A 85 %, phénotype E 87 %). Une dilatation de l’oreillette gauche était constatée plus fréquemment lors d’une hypertrophie globale du ventricule gauche ou de la paroi libre de ce ventricule (61 % des chats avec le phénotype D et E) et elle était plus rare lorsque le septum était hypertrophié (31 % des chats avec les phénotypes B et C).

Italiano


Sono stati analizzati in modo retrospettivo i dati raccolti su 111 gatti europei a pelo corto affetti da cardiomiopatia ipertrofica idiopatica. Le particolarità ecocardiografiche bidimensionali sono state utilizzate per la suddivisione dei gatti in 6 classi con fenotipo conosciuto. L’ipertrofia era totale nel 61 % dei gatti ed era situata in gran parte nel setto ventricolare e nella parete libera del ventricolo sinistro (fenotipo D). In altri gatti, l’ipertrofia era più segmentata e riguardava solo il muscolo papillare (fenotipo A, 6 %), la porzione basale del setto nell’ambito del tratto di efflusso del ventricolo sinistro (fenotipo B, 12 %), oppure tutto il setto (fenotipo C, 14 %), oppure tutta la parete libera del ventricolo sinistro (fenotipo E, 7 %). Le caratteristiche dei reperti clinici ed ecocardiografici sono state estratte dalla storia sanitaria dell’animale e paragonate mutualmente, alfine di trovare un legame tra distribuzione dell’ipertrofia e stato clinico. 31 gatti presentavano un movimento in avanti della valvola mitrale, il 75 % di questi gatti apparteneva al fenotipo C. Si sono rilevate più spesso turbolenze del flusso nel tratto di efflusso del ventricolo sinistro (65.5 % dei gatti) mentre era più alta la prevalenza della rigurgitazione mitrale nell’ipertrofia del muscolo papillare (fenotipo A, 85 %; fenotipo E, 87 %). Si è costatata spesso la dilatazione dell’atrio sinistro, nel caso vi fosse un’ipertrofia del ventricolo sinistro completa o limitata alla parte libera della parete ventricolare sinistra (61 % dei gatti con fenotipo D ed E) e più rara se il setto era ipertrofizzato (31 % dei gatti con fenotipo B e C).

 
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