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Journal Schweiz Arch Tierheilkd  
Verlag GST  
Heft Band 149, Heft 10,
Oktober 2007
 
Thema Tierarzneimittel  
ISSN (print) 0036-7281  
ISSN (online) 1664-2848  
online seit 01 Oktober 2007  
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Wissenschaft | Science

Effects of triple pelvic osteotomy on anatomic structures of the pelvic region in the dog

M. K. Ocal1, M. Sarierler2
1Department of Anatomy, Veterinary Faculty, Adnan Menderes University, Aydin, Turkey, 2Department of Surgery, Veterinary Faculty, Adnan Menderes University, Aydin, Turkey

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Abstracts: English - Deutsch - Français - Italiano

English

Effects of triple pelvic osteotomy on anatomic structures of the pelvic region in the dog

Triple pelvic osteotomy has been used in dogs to maintain normal form and anatomical function of the hip in canine hip dysplasia. Pelves subjected to triple pelvic osteotomy undergo several architectural changes of different magnitudes. The aim of this study was to determine the positional changes of the anatomical structure of the pelvis after unilateral triple pelvic osteotomy in five mongrel dogs. Atrophy of the middle gluteal muscle, reduction in tension of the external and internal obturator muscles, compression on the caudal gluteal vein and entrapment of the sciatic nerve at the level of the ilial body were the most remarkable findings in the study. From an anatomical standpoint, it is suggested that the lateral rotation of the acetabulum should be kept minimal to guarantee least alterations in the normal anatomic architecture of the pelvic region.

Keywords: anatomy,triple pelvic osteotomy,complication,dog

Deutsch


Die Becken-Dreifachosteotomie wird bei Hunden mit Hüftgelenksdysplasie angewendet, um Form und anatomische Funktion des Hüftgelenks zu verbessern. Diese Operation führt zusätzlich zu unterschiedlichen Veränderungen im Beckenbereich. Die vorliegende Studie hatte zum Ziel, die anatomischen Veränderungen nach einseitiger Becken-Dreifachosteotomie bei fünf Mischlingshunden genauer zu untersuchen. Die auffälligsten Abweichungen bei den operierten Hunden waren eine Atrophie des M. gluteus medius, ein Spannungsverlust des M. obturator externus und internus, eine Kompression der caudalen Glutealvene sowie des N. ischiadicus auf Höhe des Iliumkörpers. Unter Berücksichtigung dieser Gesichtspunkte wird empfohlen, die laterale Rotation des Azetabulums möglichst gering zu halten, um so die anatomischen Veränderungen der normalen Beckenstruktur zu minimalisieren.

Schlüsselwörter: Anatomie,Becken-Dreifachosteotomie,Komplikationen,Hund

Français


La triple ostéotomie pelvienne est utilisée chez les chiens souffrant de dysplasie coxo-fémorale pour améliorer la forme et la fonction anatomique de l’articulation de la hanche. Cette opération conduit en outre à différentes modifications dans la région du bassin. La présente étude avait pour but d’étudier plus exactement les modifications anatomiques consécutives à une ostéotomie pelvienne unilatérale chez cinq chiens croisés. Les modifications les plus marquées chez les chiens opérés consistaient en une atrophie du muscle glutaeus medius, en une perte de tension des muscles obturateurs externes et internes et en une compression de la veine glutéale caudale ainsi que du nerf sciatique au niveau du corps de d’ilium. Au vu de ces constatations, il est recommandé de limiter au minimum la rotation latérale de l’Acetabulum, pour réduire les modifications anatomiques des structures normales du bassin.

Italiano


La triplice osteotomia del bacino viene utilizzata sui cani affetti da displasia dell’anca per migliorare la forma e la funzione anatomica dell’anca. Quest’operazione comporta inoltre vari cambiamenti nella zona del bacino. Questo studio ha lo scopo di analizzare in dettaglio i cambiamenti anatomici in 5 cani non di razza dopo una triplice osteotomia unilaterale del bacino. Le differenze più appariscenti nei cani operati erano un’atrofia del M. gluteus medius, una perdita di tono del M. obturator externus e internus, una compressione della vena gluteale caudale e del N. ischiadicus all’altezza dell’osso iliaco. Considerando questi punti di vista consigliamo di mantenere minima la rotazione laterale dell’acetabolo per minimizzare i cambiamenti anatomici della struttura normale del bacino.

 
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