Journal Schweiz Arch Tierheilkd  
Verlag GST  
Heft Band 146, Heft 1,
Januar 2004
 
ISSN (print) 0036-7281  
ISSN (online) 1664-2848  
online seit 01 Januar 2004  
SAT archive search
Extended search

Wissenschaft | Science

Die Chronologie der Hufeisen aus Schweizer Fundstellen

U. Imhof1
1Gesellschaft Schweizer Tierärztinnen und Tierärzte GST

Download full text:

PDF, Full Text (181 KB)
Abstracts: English - Deutsch

English


The horse was domesticated by a people in Central Asia. However, it is not known where and who invented horse shoeing, an invention that increased the possibilities for using horses. The word "horseshoe" was first mentioned in a document from 826 p.c. Up to now an archaeologist couldn´t date an excavated horseshoe. I succeeded now to establish a chronology for horseshoes found in Switzerland. The first realisation is that in the course of more than thousand years of horse shoeing history three basic forms followed each other. Moreover, the existing horseshoes can be allocated to periodical types, each in use for approximately a quarter of a century.

Keywords: horse shoeing,horseshoe,basic forms,periodical types

Deutsch

Die Chronologie der Hufeisen aus Schweizer Fundstellen

Das Pferd wurde von einem Volk in Zentralasien domestiziert. Wann und wo aber der Hufbeschlag erfunden wurde, der die Einsatzmöglichkeit des Pferdes deutlich verbesserte, ist nicht bekannt. Das Wort Hufeisen findet sich zum ersten Mal in einem Bucheintrag aus dem Jahre 826 nach Christus. Bis heute konnte der Archäologe ein ausgegrabenes Hufeisen nicht datieren. Es ist mir nun gelungen, eine für Schweizer Funde gültige Chronologie zu erstellen. Als erstes ist zu erkennen, dass sich im Verlaufe der über tausendjährigen Hufbeschlagsgeschichte drei Grundformen abgelöst haben. Die Hufeisen lassen sich zudem in Zeittypen einteilen, die jeweils ungefähr ein Vierteljahrhundert in Gebrauch waren.

Schlüsselwörter: Hufbeschlag,Hufeisen,Grundformen,Zeittypen

 
TYPO3 Agentur